

WYSPA PSÓW | 30 MARCA 2020 | 17:00
(Isle of Dogs, USA/Niemcy 2018, 105 min)
reż.: Wes Anderson. Wstęp: Krzysztof Spór
"Wyspa psów" to historia Atari Kobayashi, 12-letniego podopiecznego skorumpowanego burmistrza Kobayashi. Kiedy na mocy rozporządzenia wszystkie domowe psy z miasta Megasaki zostają zesłane na wielkie wysypisko śmieci, Atari wyrusza samotnie miniaturowym turbośmigłowcem na Wyspę psów, by odnaleźć swojego ukochanego psa Ciapka. Tam z pomocą watahy nowych czworonogich przyjaciół rozpoczyna epicką podróż, która zadecyduje o losach i przyszłości całej Prefektury. Wes Anderson to jeden z wizjonerów współczesnego kina, twórca m.in. „Grand Budapest Hotel” i „Fantastycznego pana Lisa”. W 2019 roku „Wyspa psów” zdobyła dwie nominacje do Oscarów, za muzykę oraz w kategorii doceniającej pełnometrażowe animacje. W obsadzie głosowej tego filmu usłyszeć będzie można najwybitniejszych współczesnych aktorów, w tym Bryana Cranstona, Edwarda Nortona, Billa Murraya, Scarlett Johansson.
ŁOWCY MIODU | 31 MARCA 2020 | 11:00
(Polska 2016, 77 min); Seans dla młodzieży; reż.: Krystian Matysek; Spotkanie z reżyserem poprowadzi Anna Serdiukow
Film „Łowcy miodu” w reżyserii Krystiana Matyska opowiada o odrodzeniu tradycyjnego bartnictwa, tajnikach miejskiego pszczelarstwa oraz fascynującym życiu pszczół. „Łowcy miodu” to film z życia pszczół i ludzi. Rój pszczeli, aby żyć, musi być stale w ruchu. Aby zgłębić i ukazać widzowi tajniki życia pszczół, kamera wchodzi do wnętrza współczesnego ula i tradycyjnej barci, wyciosanej – „wydzianej” w pniu wiekowego drzewa. Wędruje po polach, dzikich lasach, górach i ... wielkich miastach Europy i Azji. Życie każdego roju to Kosmos w miniaturze, który rządzi się swoimi odwiecznymi prawami. Widz wreszcie na własne oczy zobaczy, jak pszczoła przychodzi na świat, jak robotnice dbają o matkę roju, jak broniąc ula walczą z intruzami (często na śmierć i życie). I jak wygląda świat natury i ludzi, oglądany oczami jednej pszczoły, harującej od świtu do zachodu słońca i tysięcy pszczół, które zrobią wszystko, aby ich rój przetrwał. Tradycję oraz tajniki zawodu bartnika pragnie poznać Magdalena Popławska, aktorka awangardowego teatru, która interesuje się zdrowym trybem życia oraz ekologią. Wspólnie z Magdą wyruszamy w podróż do Augustowa, Baszkirii oraz Nepalu. Uczymy się bartnictwa, poznajemy niezwykłe relacje pomiędzy pszczołami i ludźmi. Od wielu milionów lat pszczoły pracowicie budują środowisko naturalne naszej planety. Dziś giną, w niespotykanej dotąd skali. Jednym ze sposobów na ratunek wydaje się być właśnie pszczelarstwo miejskie oraz przywracanie tradycji bartnictwa – hodowli dzikich pszczół w lasach. Może właśnie sięgając do przeszłości, w pierwotnym środowisku i modelu współżycia pszczół i ludzi, czyli w bartnictwie można znaleźć sposób ratunku? Film stara się znaleźć odpowiedź na to pytanie. Tradycyjni bartnicy i pszczelarze umieją się porozumieć pomimo bariery języków, epok i kultur – bo pilnie śledzą mądrość pszczół i umieją się od nich uczyć. W 2016 roku film zdobył trzecią nagrodę na festiwalu EkoFilm, a filmy Krystiana Matyska już kilkukrotnie gościły w Nowogardzie. Twórca filmu będzie gościem tegorocznej edycji festiwalu.
FATEICZ i MORZE | 31 MARCA 2020 | 19:00
(Fateicz i morie, Polska/Rosja/Finlandia 2018, 76 min); reż.: Alina Rudnitskaya, Sergey Vinokurov; Seans filmowy / PREMIERA W REGIONIE; Spotkanie z autorem zdjęć Krystianem Matyskiem poprowadzi Anna Serdiukow. Film „Fateicz i morze” opowiada o farmerze owoców morza z Zatoki Piotra Wielkiego na Morzu Japońskim koło Władywostoku. Tytułowy bohater Fateicz jest jak stary człowiek z opowiadania Hemingwaya. Zmaga się z wymagającą przyrodą, ale przede wszystkim z bezmyślnymi kłusownikami i takimiż urzędnikami. Pozostaje przy tym poetą, który w codziennym znoju wraz z całą rodziną szykuje wykwintną żywność (taką jak przegrzebki, trepangi, ostrygi i ogórki morskie). Film jest rosyjsko-polsko-fińską koprodukcją i prezentowany był na zeszłorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz na kilku innych wydarzeniach. Autorem zdjęć do filmu jest Krystian Matysek, który spotka się z nowogardzką publicznością
JAKUB, MIMMI i GADAJĄCE PSY | 1 KWIETNIA 2020 | 09:00
(Polska/Łotwa 2018, 70 min); Seans dla szkół podstawowych (4-6); reż.: Edmunds Jansons. Wstęp: Ania Serdiukow
Jakub i Mimmi to para kuzynów, którzy niezbyt się lubią. Wkrótce jednak pojawia się szansa, by to zmienić. Dzieci zaprzyjaźniają się z gangiem gadających psów. Przed nimi bardzo ważne wyzwanie… 10-letni Jakub przyjeżdża na tydzień na przedmieścia Rygi, gdzie zatrzymuje się u kuzynki Mimmi. Dziewczynka z niechęcią wprowadza go w swój świat. Wkrótce jednak chłopiec zawiera niezwykłą znajomość z… gangiem gadających psów. Pewnego dnia jeden ze zwierzaków zostaje porwany, a ukochany park Mimmi przejmuje inwestor. Dzieci i psy podejmują wspólną walkę, by ocalić ulubione miejsce i czworonoga. Film jest oryginalną animacją, której urok podkreśla muzyka Krzysztofa A. Janczaka.
WIATR. THRILLER DOKUMENTALNY | 1 KWIETNIA 2020 | 11:00 | 19:00
(Polska 2019, 75 min); reż.: Michał Bielawski; Seans dla szkół średnich / PREMIERA W REGIONIE / Spotkanie z reżyserem poprowadzi Anna Serdiukow
Kiedy na Podhalu wieje halny, pozostawia za sobą zniszczone domy i połamane lasy. Gwałtowne skoki ciśnienia wpływają także na samopoczucie ludzi i zwierząt. Zwiększa się przy tym aktywność miejscowej straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Zafascynowani tajemniczym żywiołem twórcy dokumentu obserwują, jak nadejście niszczycielskiej wichury mąci życie kilkorga lokalnych mieszkańców. Przed nami zanurzony w niesamowitej góralszczyźnie film grozy, nieprzewidywalny jak sam halny. Film prezentowany była na następujących festiwalach: 22nd Thessaloniki Documentary Festival (pokaz), Visions du Réel 2019 (konkurs), 59th Krakow Film Festival (konkurs), DocsMx Mexico 2019 (Best Documentary in 'Human Latitudes' Category), Silver Eye Award 2019 (Special Mention), DOC NYC 2019 (konkurs), 31st Trieste Film Festival 2020 (konkurs), Slamdance 2020 (konkurs), 16th ZagrebDOX 2020 (konkurs), Salem Film Fest 2020 (konkurs), Sebastopol Documentary Film Festival 2020 (konkurs). Twórca filmu będzie gościem tegorocznej edycji festiwalu.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMOWY 2020. BLOK I / POKAZY OTWARTE | 1 KWIETNIA | 13:00WHITE WOLVES – GHOSTS OF THE ARTCTIC
reż. Oliver Goetzl (Niemcy, 54 min)
Na północnym krańcu Kanady znajduje się wyspa Ellesmere, na której bezlitosne arktyczne wiatry przedzierają się przez tundrę, obniżając temperaturę do 40 stopni poniżej zera. Wilk Polarny jest jednym z najbardziej zatwardziałych drapieżników na planecie, który zaadoptował się do panujących tam mroźnych i arktycznych warunków. W czasie, gdy zbliżają się wiosenny roztopy, ci wędrowni łowcy muszą dostosować się do bycia rodzicami, ponieważ właśnie pojawiło się nowe pokolenie w stadzie. Ghosts of the Arctic to dramatyczna i poruszająca opowieść o lojalności, towarzystwie i oddaniu z niespotykanym dotąd filmem przedstawiającym życie rodzinne wilków. To prawdziwa opowieść, która ujawnia zmagania i triumfy rodziny pracującej nad przetrwaniem w jednym z ostatnich wielkich pustkowi na Ziemi.
Reżyseria: Oliver Goetzl
CLATTER
reż. Rémi Rappe (Francja, 6 min)
W odosobnieniu na Wyspach Zbawienia, stado małp i para pawi żyją w tajemniczej symbiozie. Fauna i flora powoli zatraca ślady tego miejsca pamięci, znanego z bycia jedną z najtrudniejszych kolonii karnych w Gujanie Francuskiej.
A PIONEERING PROJECT
reż. Pietro Novello (Włochy, 17 min)
„Silvi-Pastoril” w Ourobranco znajduje się Mato Grosso do Sul (Brazylia) to największa tego typu plantacja roślinna w Ameryce Południowej. Ten pionierski projekt pozwala uzyskać dwa fantastyczne wyniki w branży rolno-spożywczej: zwiększenie wydajności wypasu, a jednocześnie doskonałą równowagę środowiskową dzięki wychwytywaniu emisji gazów cieplarnianych i ich późniejszej konwersji w tlen. Ten film pokazuje pozytywne skutki, jakie ten system może mieć na nasze środowisko i wskazuje możliwą perspektywę na przyszłość w produkcji żywności.
ROBIN FOOD
reż. Pavel Maximov (Włochy, 20 min)
Robin Food to niedochodowa restauracja, w której płacisz, co łaska. Restauracja z misją,: ratować, gotować i podawać potrawy, które w przeciwnym razie zostałyby zmarnowane. Restauracja oszczędza owoce i warzywa z rynków i gospodarstw, aby podnieść świadomość społeczną na temat marnotrawienia żywności, zrównoważonego rozwoju i zmian klimatu w najbardziej namacalny i pyszny sposób: smaczny posiłek.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMOWY 2020. BLOK II / POKAZY OTWARTE | 1 KWIETNIA | 15:00NATURALNIE... NIE MA JAK LUBELSKIE
reż. Bożena i Jan Walencik (Polska, 42 min)
Film “Naturalnie… nie ma jak Lubelskie” nie jest typowym filmem przyrodniczym, który skupia się tylko na ukazaniu natury, gdyż zawiera wiele treści geograficzno- informacyjnych. Autorzy przyjęli założenie, że ma to być film, który nie będzie monotonnym wykładem o lubelskich parkach krajobrazowych, lecz dynamiczną opowieścią trzymającą widza w napięciu i zaciekawieniu, która sprawi, że nabierze on chęci do kontaktu z przyrodą oraz pragnienia odwiedzenia najciekawszych zakątków parków krajobrazowych Lubelszczyzny. Autorzy filmu zaproponowali nieszablonową formę – filmową balladę, składająca się z zrytmizowanego ciągu zwrotek i refrenów.
FOX AND THE CITY
reż. Roland Gockel, Rosie Koch (Niemcy, 55 min)
Lisy są prawdziwymi mistrzami adaptacji. Czują się jak w domu w każdym klimacie i potrafią przyzwyczaić się do wszelkiego rodzaju zmian spowodowanych przez człowieka. W rzeczywistości czują się szczególnie dobrze w miastach. Są jak wieloletni klan w berlińskiej dzielnicy rządowej lub rodzina lisów na Innsbrucker Platz w Schöneberg. W niemieckiej wsi lisy mają trudniejsze życie. Często muszą wychowywać młode samotnie i szukać pożywienie w coraz mniej zróżnicowanym krajobrazie. Polowania na lisy są nadal powszechne we wsi, stale zakłócając stabilną populację tych zwierząt. Rolandowi Gockelowi i Rosie Koch zajęło ponad dwa lata, aby zdobyć zaufanie niektórych członków tego bardzo inteligentnego gatunku. Ich cierpliwość została nagrodzona rzadkimi materiałami na zaskakująco oddane życie rodzinne lisów miejskich i wiejskich, ze wszystkimi wyzwaniami, niebezpieczeństwami i radością.
Reżyseria: Roland Gockel , Rosie Koch.
NASZE MIEJSCE NA ZIEMI | 1 KWIETNIA | 17:00
(Biggest Little Farm, USA 2018, 91 min); reż.: John Chester. Wstęp: Krzysztof Spór
Znakomity reżyser John Chester wraz z żoną Molly muszą opuścić swoje małe mieszkanko w Los Angeles. Wszystko przez ich ukochanego psa Todda, którego szczekanie drażni sąsiadów. Chesterowie traktują swoje wygnanie jako pretekst do realizacji marzenia o własnej farmie, funkcjonującej w zgodzie z prawami natury. 80 hektarów ziemi w upalnej Kalifornii staje się odtąd ich nowym domem. Z pomocą przyjaciół i zapaleńców z całego świata, Jack i Molly realizują wyjątkowy projekt: 10 tysięcy drzew, ponad 200 rodzajów upraw i dziesiątki gatunków zwierząt, żyjących w zgodzie ze sobą i swoją naturą, a wszystko to bez udziału szkodliwej chemii i bezdusznej technologii. Z każdym kolejnym dniem Chesterowie uczą się czegoś nowego o świecie i sobie samych. Przeżywają małe porażki i wielkie zwycięstwa, a otaczający ich ludzie i zwierzęta stają się źródłem inspiracji, radości, a czasem niezłych kłopotów. Ich idealistyczna wizja niezwykłej utopii powoli zaczyna nabierać realnych kształtów, mimo niekończących się przeciwności losu. A widoki takie jak przyjaźń między świnią Emmą i kogutem Menelem, psia troska o owcze stado, czy gęsi pomagające ratować uprawy przed inwazją ślimaków uświadamiają, jak wielka moc i piękno kryje się w otaczającej nas naturze, której przecież jesteśmy częścią.
SZYBCY i ŚNIEŻNI | 2 KWIETNIA | 09:00
(Racetime 2, Francja 2018, 89 min); Seans dla klas 0-3; reż.: Benoît Godbout. Wstęp: Ania Serdiukow
Trwają przygotowania do corocznego wyścigu saneczkowego. Frankie, nieco szalony naukowiec, obmyśla koncepcję pojazdu, który ma zapewnić zwycięstwo jego drużynie. Kiedy maszyna niespodziewanie rozpada się tuż przed linią mety, nikt nie może uwierzyć, że stały za tym błędy w konstrukcji. Wynalazca wspólnie z kolegami odkrywa, że to sprawka Zaca – zarozumiałego i nieco tajemniczego zawodnika, który w międzyczasie dołączył do stawki wyścigu. Frankie pragnie rewanżu i ponownego, tym razem uczciwego rajdu. Wraz z drużyną wiernych przyjaciół zrobią wszystko, by skonstruować jeszcze szybszy pojazd i wygrać rywalizację z oszustem! Błyskotliwa animacja udowadnia, że nie ma rzeczy niemożliwych dla grupy pogodnych i zdeterminowanych, choć nie zawsze zgodnych przyjaciół
ZJEDZ TO! | 2 KWIETNIA | 11:00
(Just eat it: A food waste story, Kanada/USA/Wielka Brytania, 2014, 74 min); reż.: Grant Baldwin/ Seans dla młodzieży / PREMIERA W REGIONIE / Prowadzenie: Anna Serdiukow, Darek Gzyra) Jedzenie to obsesja naszych czasów. Wszyscy kochamy jeść i z zapałem oglądamy kulinarne programy, magazyny i blogi. Jak to możliwe, że mając tak pozytywny stosunek do jedzenia, wyrzucamy dziś do kosza aż 50% żywności, którą produkujemy i to nie dlatego, że jest ona niejadalna, ale dlatego, że źle i nieatrakcyjnie wygląda? Film śledzi proces marnotrawienia jedzenia zarówno na farmach produkujących żywność, jak i w naszych domach. Okazuje się, że co roku w USA wyrzucamy do kosza produkty warte miliony dolarów. A dzieje się to w kraju, w którym 1/10 mieszkańców regularnie głoduje. Twórcy filmu zdecydowali się przez 6 miesięcy nie kupować jedzenia, lecz żywić się wyłącznie produktami, które normalnie trafiłyby na śmietnik. Wynik tego eksperymentu okazał się niezwykle szokujący i zmusił ich do zastanowienia się nad naszym stosunkiem do żywności. Film przedstawia szerokie konsekwencje masowego dziś trwonienia jedzenia. Twórcy pokazują eksperyment, któremu się poddali i przytaczają wywiady ze znanymi badaczami i działaczami w tym zakresie. Autor, aktywista i wykładowca Tristram Stuart ujawnia szokujące dane dotyczące żywnościowych odpadów i nakłania do bardziej odpowiedzialnego zarządzania światowymi zasobami. Z kolei ekspertka Dana Gunders, autorka bloga o marnowaniu żywności grist.org, objaśnia, na czym polega nasza obsesja na temat dat ważności produktów. Jonathan Bloom, autor bloga wastedfood.com, tłumaczy, dlaczego marnujemy obecnie tyle jedzenia, jaki ma to wpływ i jak możemy temu przeciwdziałać. Film ujawnia również szeroki, filozoficzny aspekt marnowania produkowanych przez nas zasobów żywności, który ma tak dewastujący wpływ na naszą planetę.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMOWY 2020. BLOK III / POKAZY OTWARTE | 2 KWIETNIA | 13:00WHOSE IS THE LAND?
reż. Daniela Giordano (Włochy, 14 min)
W Górnym Świecie woda płynie nieużywana z kranów domowych. W podziemnym świecie źródła są suche i jałowe. Zielona kultura na górze i kultura przetrwania na dole. Dwa światy i rodziny żyjące w tych światach wydają się być oddzielone i niezdolne do komunikowania się, ale tak nie jest. Rury łączą wszystko i ktoś patrzy na różne zachowania i sposoby życia. To Ziemia- dostrzega niesprawiedliwości spowodowane marnotrawstwem i nadmierną konsumpcją. Wszystko jest połączone. Ziemia decyduje się mówić. Tylko dzieci mogą ją usłyszeć i będą w czołówce zmian.
THE EVOLUTION OF THE OCEAN
reż. Rafael Fernandez Caballero (Hiszpania, 4 min)
„Podczas gdy ta planeta krążyła zgodnie z niezmiennym prawem grawitacji, z tak prostych początków rozwinęły się nieskończone formy, najpiękniejsze i najcudowniejsze, i dalej się rozwijają.” (tłumaczenie Szymon Dicstein 1884 r.)
Tym cytatem Charles Darwin zakończył swoją książkę o ewolucji (O pochodzeniu gatunków), a ten film jest hołdem dla tej książki. Film o cudownej i ciągłej ewolucji ukochanego oceanu.
KRAINA SANU
reż. Rafał Gużkowski (Polska, 43 min)
Bieszczady znane, a nieznane. Miejsce gdzie docierają tylko prawdziwi wielbiciele naszych gór. Bajkowe plenery, letnie burze, San zaczynający swój bieg od paru kropel w źródełku gdzieś na granicy polsko – ukraińskiej. Napotkane przypadkowo stado żubrów czy jelenie rogi, widoczne gdzieś ponad karpacką łąką... A do tego opowieść o wędrówce ojca z synem wzdłuż górnego biegu Sanu, od Sianek aż po Rajskie, będąca jednocześnie historią o dorastaniu i wchodzeniu w męską dorosłość w starciu z dzikością natury...
PANGOLINS: SCALE OF THE TRADE
reż. Andrea Walji (Wielka Brytania, 5 min)
Pangoliny są najczęściej przemycanymi ssakami na świecie, naukowcy twierdzą, że jeden łuskowiec jest wyłapywany przez kłusowników co 5 minut ale na świecie ten problem poruszany jest dopiero od niedawna. Ten krótki film przedstawia masową skalę nielegalnego handlu tymi zwierzętami oraz sposoby jak możemy odwrócić ten proces
FLY
reż Pimtida Anothaisintawee (Tajlandia, 22 min)
Jest miejsce, w którym ludzie mogą być podzieleni na 3 typy; konsument, dostawca i ofiara. Ci ludzie prowadzą życie zgodnie z potrzebami konsumentów. Ofiara musi przejść kilka procesów przez dostawcę aż do konsumenta, który może zrobić wszystko, co chce.Ukończyłam Uniwersytet Srinakharinwirot, College of Social Communication Innovation na kierunku Produkcja Projektu. Byłam w 4-5 produkcjach filmowych w roli dyrektora artystycznego, kostiumografa i wizażysty. W zeszłym roku po raz pierwszy zostałem reżyserem i scenografem mojego filmu dyplomowego FLY.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMOWY 2020. BLOK IV / POKAZY OTWARTE | 2 KWIETNIA | 15:30RELEVATION OF JONAH
reż. Alexander i Nicole Gratovsky (Hiszpania, 52 min)
Filozoficzna podróż do odwiecznych pytań dotyczących natury i celu ludzkości oraz naszej komunikacji ze światem. Trzeci film trylogii. Ile razy zdawało ci się, że coś znacznie większego od ciebie otacza Cię i przenika? Nazywamy to intuicją, przeczuciem lub sumieniem - ale kto tak naprawdę do Nas puka? Trzy dni, trzy noce, trzy życia w brzuchu wieloryba... Oczy muszą przyzwyczaić się do ciemności nauczyć się odróżniać światło. Nie ma innego sposobu, aby zobaczyć wyraźnie ... ”
ECHILIBRU BEAR FOOT
reż. Jérôme Fatalot (Francja, 26 min)
Niedźwiedzie tańczą każdego roku w rumuńskich Karpatach. Podczas tej uroczystości rodowej mężczyźni noszą futra i paradują na ulicach. Miej odwagę tego wielkiego drapieżnika i przywołaj siłę, by zmierzyć się z nadchodzącym rokiem. W kraju, w którym żyje największa populacja niedźwiedzi w Europie, ludzie i niedźwiedzie byli od wieków bliskimi sąsiadami. Obecnie granice między ich terytoriami są coraz cieńsze. Do tego stopnia, że czasami się przeplatają... Echilibru oferuje wgląd w świat bez granic, u zarania nowej równowagi. Reżyseria: Jérôme Fatalot, Victor Jullien, Eve Cerubini.
CHOKER
reż. Orson Cornick (Wielka Brytania, 4 min)
Gdy dziewczyna spada z nieba na zatłoczoną plażę, tajemniczy mężczyzna podjeżdża do niej z zawrotną prędkością. CHOKER to unikalna opowieść o jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi nasza planeta. Ze względu na charakter filmu, który jest „bez dialogu” - mamy nadzieję – iż będzie zrozumiały na całym świecie. Wierzymy, że musi istnieć bardziej skoncentrowana na środowisku fikcja narracyjna, która zapewni rozrywkę i edukację w równym stopniu. CHOKER będzie pierwszym z projektów, który planujemy zrobić tutaj w Kornwalii ... każdy z nieoczekiwanym zwrotem akcji. Reżyseria: Orson Cornick Pangolins: Scale of the Trade.
PIĘKNA ROBOTA
reż. Piotr Biedroń (Polska 7,45 min)
Diaboliczny Mr.Smog, stworzony z mgły i pyły przybiera ludzką postać. Jak co roku zleca, robotnikowi wykopanie 44.000 tysięcy grobów, aby pochować w nich swoje przyszłe ofiary. Upał, brak miejsca na groby, psująca się koparka, spowalnia pracę robotnika. Jak rozwiążą ten problem? Czy zdążą przed zimą.?
KRAINA MIODU | 2 KWIETNIA | 17:00
(Honeyland, Macedonia Północna 2018, 85 min); reż.: Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska. Wstęp i spotkanie z Mistrzem Pszczelarstwa, Eugeniuszem Tworkiem: Krzysztof Spór
50-letnia Hatidze mieszka ze schorowaną matką w górskiej wiosce gdzieś w Bałkanach. Nie mają dostępu do prądu ani bieżącej wody. Kobieta utrzymuje się z produkcji miodu. Nie wykorzystuje jednak pszczół, respektując przyrodę i zasadę „połowa dla mnie, połowa dla was”. Pewnego dnia do jej okolicy wprowadza się wielodzietna rodzina. Nowi sąsiedzi również zaczynają hodować pszczoły, ale szacunek zastępuje twardy biznes i maksymalna eksploatacja. Czy Hatidze uda się zmienić ich podejście? Tym bardziej, że jeden z chłopców jest wyraźnie pod jej wrażeniem… „Kraina miodu” zdobyła liczne nagrody na całym świecie, w tym aż trzy na festiwalu w Sundance (m.in. główną Nagrodę Jury), cztery na 16. Millennium Docs Against Gravity, m.in. Nagrodę Banku Millennium oraz dwie nominacje do Oscara za 2019 r. w kategoriach Najlepszy Film Dokumentalny i Najlepszy Film Międzynarodowy
ZJADANIE ZWIERZĄT | 2 KWIETNIA | 19:30
(Eating Animals, USA 2017, 94 min); reż.: Christopher Quinn. Narrator: Natalie Portman / Seans filmowy / PREMIERA W REGIONIE / Wstęp i prowadzenie: Anna Serdiukow, Darek Gzyra
Skąd tak naprawdę pochodzą kupowane przez nas jaja, nabiał i mięso? Film opowiada o początkach końca hodowli przemysłowej. Wyprodukowany z udziałem Natalie Portman i pisarza Jonathana Safrana Foera jest adaptacją jego słynnej książki pod tym samym tytułem, która stara się znaleźć odpowiedź na to istotne pytanie, ukazując, że hodowla przemysłowa to najgorsza rzecz, jaką ludzie kiedykolwiek zrobili zwierzętom. Reżyserowi udało się dostać z ukrytą kamerą do ściśle chronionych zakładów przetwórstwa żywności i ukazać, co dzieje się za ich zamkniętymi drzwiami. Poznajemy również historię kilku rolników, którzy świadomie zdecydowali się odrzucić koncepcję hodowli przemysłowej i tym samym wytworzonych w ten sposób towarów na rzecz powrotu do korzeni. Film przedstawia znaną nam wszystkim alternatywę, czyli tradycyjny sposób hodowli zwierząt, negując tym samym stosowane przez ostatnie dekady praktyki w tym zakresie.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMOWY – PRZEGLĄD | 3 KWIETNIA | 09:00KRAINA SANU
reż. Rafał Gużkowski (Polska, 43 min); Seans dla szkół podstawowych (4-6); Spotkanie z reżyserem poprowadzi: Jakub Romanowski
Bieszczady znane, a nieznane. Miejsce gdzie docierają tylko prawdziwi wielbiciele naszych gór. Bajkowe plenery, letnie burze, San zaczynający swój bieg od paru kropel w źródełku gdzieś na granicy polsko – ukraińskiej. Napotkane przypadkowo stado żubrów czy jelenie rogi, widoczne gdzieś ponad karpacką łąką... A do tego opowieść o wędrówce ojca z synem wzdłuż górnego biegu Sanu, od Sianek aż po Rajskie, będąca jednocześnie historią o dorastaniu i wchodzeniu w męską dorosłość w starciu z dzikością natury...
NASZE MIEJSCE NA ZIEMI | 3 KWIETNIA | 11:00
(Biggest Little Farm, USA 2018, 91 min); reż.: John Chester / Seans dla młodzieży / Wstęp i prowadzenie: Anna Serdiukow, Darek Gzyra
"Fajne w posiadaniu farmy na łonie natury jest to, że życie płynie specyficznym rytmem, czy nawet wieloma rytmami, ale jest jednocześnie w pewien przyjemny sposób przewidywalne. Wystarczy tylko obserwować uważnie otaczający świat i znajdować się w odpowiednich miejscach o odpowiednim czasie. Nie wolno również zatracić w sobie poczucia pokory do otaczającego piękna.” - opowiada o wyzwaniach w pracy na planie reżyser filmu John Chester, a jego żona Molly dodaje -„Najprzyjemniejszym aspektem życia na farmie było, jest i chyba zawsze dla mnie będzie świadomość prawdziwej wolności, jakie ono ze sobą niesie. Codziennej możliwości obcowania z autentycznym pięknem, szczególnie w kontekście faktu, że w dużej mierze sami pomogliśmy mu na tej farmie zaistnieć w sposób naturalny.”
Znakomity reżyser John Chester wraz z żoną Molly muszą opuścić swoje małe mieszkanko w Los Angeles.
NANUK Z PÓŁNOCY | 3 KWIETNIA | 19:00
Nanook Of The North, Francja/USA 1922, 50 min); reż.: Robert J. Flaherty. Wstęp: Krzysztof Spór / COSMIC LIVE ELECTRONIC: NANOOK OF THE NORTH / Film niemy z muzyka na żywo: Stefan Wesołowski i Piotr Kaliński / Wydarzenie Specjalne / PREMIERA W REGIONIE
Robert J. Flaherty uważany jest nie tylko za jednego z ojców filmu dokumentalnego, ale i za prekursora filmu etnograficznego. Nanuk z północy to jego pierwsza produkcja, która od razu przyniosła mu jednoczesny sukces artystyczny i frekwencyjny. Bohaterem filmu jest Nanuk, głowa inuickiej rodziny z wybrzeża Zatoki Hudsona. Kamera towarzyszy jemu i jego krewnym podczas codziennych czynności, w powszednich zmaganiach z nieprzyjazną naturą. W pamięci widzów pozostają sceny budowy igloo czy polowania na foki oraz pogodny humor, od którego Flaherty nie stronił. Choć niektóre wydarzenia były inscenizowane, film pozostaje bezcennym dokumentem etnograficznym. (Kino pod Baranami) Żelazny klasyk kina dokumentalnego, który z gracją i rozmachem spełnia podstawową funkcję gatunku: otwiera okno na świat, pozwala poznać pewne zjawisko. Tym zjawiskiem są Inuici. Kamera pokazuje ich, jak polują, jedzą i śpią w igloo, jak prowadzą ciężkie, ale przy tym w gruncie rzeczy szczęśliwe życie. Od czasu do czasu udaje się jej uchwycić obrazy pełne surowego piękna: uśmiechniętą twarz bohatera w aureoli z futrzanego kaptura, czy psa szczekającego wściekle na tle kojącej bieli śniegu. W filmie znalazło się kilka drobnych odstępstw od prawdy, np. Inuici polują za pomocą prymitywnych harpunów zamiast dobrze sobie znanej broni palnej. Fikcja ma jednak służyć dokumentowi. Upraszczać, ale i uwypuklać. Umożliwiać dotarcie do sedna sprawy: portretu społeczności, która dzień po dniu solidarnie zmaga się z naturą. (Piotr Mirski)
COSMIC LIVE ELECTRONIC: NANOOK OF THE NORTH
"Po ubiegłorocznych sukcesach obu członków tego duetu i po znakomitej wspólnej płycie (Nanook of the North), muzycy ci należą dziś bez wątpienia do najważniejszych postaci rodzimej sceny alternatywnej. (Bartek Chaciński, Gazeta Wyborcza)
Stefan Wesołowski – kompozytor, skrzypek i producent muzyczny, absolwent Académie Musicale de Villecroze we Francji. Nominowany do Paszportów Polityki 2018.
Piotr Kaliński – producent muzyczny, realizator. Wielokrotnie nagradzany. Regularnie koncertuje w Europie, Japonii i Kori. Jego ostatni album „Szum” (2017) Gazeta Wyborcza uznała za „brzmiący już jak klasyk”.
WSTĘP NA WSZYSTKIE SEANSE FILMOWE W RAMACH EKOFILM 2020 JEST DARMOWY!
Organizatorami XVI Ogólnopolskiego i XII Międzynarodowego Festiwalu Filmów Ekologicznych im. Macieja Łukowskiego EKOFILM są Burmistrz Nowogardu Robert Czapla oraz Nowogardzki Dom Kultury
NOWOGARDZKI DOM KULTURY
Pl. Wolności 7
72-200 NOWOGARD
Sekretariat: sekretariat@ndk.pl
TELEFONY:
SEKRETARIAT 91 39 26 283
KSIĘGOWOŚĆ 91 39 26 284
BIURO KINA/PROMOCJA 91 39 25 779
KASA 91 39 26 262
NUMER KONTA:
34 1240 3884 1111 0000 4209 2568
Zapraszamy również na:
ndk.pl
festiwal.ndk.pl
Zamieszczony logotyp można wykorzystywać w publikacjach dziennikarskich. Dziennikarzy zainteresowanych innymi materiałami prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem +48 91 39 26 283 lub pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@ndk.pl
Szanujemy prywatność naszych użytkowników i chcemy, aby korzystając z naszej witryny czuli się bezpiecznie. Obok prezentujemy politykę prywatności oraz cookies.